نگاهی به برنامه رادیویی رویداد از رادیو گفتگو 

برنامه «رویداد» که به همت گروه سیاسی و اجتماعی رادیو گفتگو از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲ به مدت ۶۰ دقیقه پخش میشود، یکی از برنامه‌های گفتوگومحور این شبکه رادیویی است که به تحلیل مهم‌ترین رویداد‌های روز ایران و جهان می پردازد.
برنامه «رویداد» که به همت گروه سیاسی و اجتماعی رادیو گفتگو از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲ به مدت ۶۰ دقیقه پخش میشود، یکی از برنامه‌های گفتوگومحور این شبکه رادیویی است که به تحلیل مهم‌ترین رویداد‌های روز ایران و جهان می پردازد.
کد خبر: ۱۴۸۸۰۸۹
نویسنده دکتر نازلی مروت - گروه رسانه

 لزوم ساخت و نشر چنین برنامه‌هایی برای آگاهی‌بخشی به جامعه هدف رسانه رادیو، از آن جهت اهمیت بیشتری مییابد که گسترش شبکه‌های اجتماعی و ارائه اخبار درست و غلط به‌صورت ساندویچی و درهم، تشخیص خبر صحیح و غیرصحیح را برای مخاطب عام بسیار سخت کرده است. داده‌های خبری که در بسترفضای جدید رسان‌های به مخاطبان میرسد، موجب ایجاد هرج‌ومرج در فضای ذهنی آنان می‌شود. به همین دلیل اطلاعرسانی و ارائه تحلیل واقعی اخبار و رودیداد‌ها از وظایف رسانه‌ها به‌شمار می آید. 

مجله خبری ــ تحلیلی رویداد با این رویکرد و با ریتم خاص خود محتوایی برگرفته از نظر کارشناسان را به شنوندگان رادیو ارائه میدهند. بهرهمندی از کارشناسان و متخصصان برای ارائه تحلیل اخبار روز اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقدامی است که در این مجله خبری یک ساعته شاهد آن هستیم. ارائه تحلیل اخبار در قالب گفتو‌گوی زنده، حضور فعال و کارشناسانه مجری برنامه در طرح پرسش و همراهی با کارشناسان و نجات موضوعات از تک‌بعدی شدن تحلیلها، سرعت عمل در اطلاعرسانی و ارائه محتوای تحلیلی برگ برنده رویداد است. هرچند به نظر میرسد اگر دامنه و گستره موضوعات متنوعتر شود، به جذب بیشتر مخاطب کمک شایانی خواهد کرد. با وجود این واکاوای اخباری که ممکن است مخاطب برنامه، پیش از این در شبکه‌های اجتماعی آن را خوانده باشد، موجب می‌شود به فهم و درک بهتر شنونده کمک کند؛ زیرا تحلیل اخبار و رویداد‌های خبری از این منظر، موجب می‌شود صحت و سقم، مفهوم سره و فاکتور‌های واقعی خبر را به شنونده منتقل کند. برای تحقق بیشتر این خواسته بهتر است برای حفظ جامعه مخاطبان با علایق و سلایق متکثر، برنامه از کارشناسانی متعدد و دارای آرای نظری مختلف بهره‌مند شود. 

یکی از نکات مثبت برنامه رویداد مخاطب‌محوری است. ایجاد سامانه پیامکی و دریافت نظرات مخاطبان به ایجاد تعامل دوسویه با آنان میانجامد. در برخی برنامه‌ها نظرات مخاطبان که در روز‌های قبل بیان شده، در گفتگو با کارشناسان مورد بررسی قرار میگیرد که این موجب ایجاد اعتماد مخاطب به برنامه‌سازان و رسانه میشود. هرچند این استراتژی تهیه‌کننده قابل ستایش است، اما جا دارد طراحی سؤالات و گزینه‌های پیشنهادی با کارشناسی دقیقتری صورت پذیرد. برقراری مسابقه یا گفتو‌گوی تلفنی با مخاطبان ثابت برنامه میتواند این پیوند را مستحکمتر کند. گزارش میدانی و مردمی از دیگر راه‌های تقویت و توسعه فضای تعامل با مخاطب برنامه است که علاوه بر این به کشف زوایای دیگری از سوژه‌ها می انجامد. 

چندی است که بخش با اهالی کتاب و کلمه به برنامه اضافه شده است. این ابتکار به تقویت فضای نخبگانی برنامه انجامیده است. معرفی تازه‌های نشر در محور‌های متنوع و گاه مناسبت محور و گفتگو با نویسندگان از مزیت‌های برنامه شده است. چرا که رویداد ضمن تحلیل اخبار سیاسی و اجتماعی فضای فرهنگی و فکری را در برنامه‌ای نخبگانی و اندیشه محور احیا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
مراقب دروغِ راست باشیم

دکتر اکبر نصرالهی، استاد ارتباطات و رسانه با اشاره به پدیده تازه این روزها، از وارونگی افکار عمومی می‌گوید

مراقب دروغِ راست باشیم

نیازمندی ها